Followers

Pengunjung Blog

Powered by Blogger.

Music 3

Ikhlaskan Diri Ketika Beramal

Kembaranya dia membawa diri dari Puchong ke Kelantan. Perkhabaran untuk menghijrahkan diri dibuat dalam keadaan yang bagi aku agak tergesa-gesa. Namun itu adalah pilihannya. Sebelum ini pernah juga dia memberitahu aku untuk menyewakan kedai runcit kepunyaanyna kepada beberapa teman. Aku tidak banyak menyampuk, kerana aku faham juga kerenah orang tua ni. Malahan aku banyak mengiakan dari memberi sebarang pendapat. Lagipun aku bukanlah mahir sangat dalam bidang peruncitan ini.

Dia memilih Pasir Tumbuh sebagai destinasi pilihannya untuk mengislahkan diri dia dari begitu ramai kawan-kawan dan kenalannya di Puchong. Mungkin Pasir Tumbuh juga merupakan antara beberapa sistem fondok yang terbaik.

Pada peringkat awal pemindahannya, aku sering juga membawa keluarga aku untuk sesekali menginap di rumah beliau. Dia juga yang mempelawa aku dan keluarga aku. Kebetulan juga, aku sendiri memang agak dangkal dengan suasana negeri Kelantan.

Berkali-kali beliau berpesan kepada aku untuk tidak mahu sesiapa pun yang mengganggu tumpuannya untuk belajar tentang pengajian Islam. Aku sendiri melihatnya begitu ghairah membeli kitab-kitab. Pelbagai. Macam2. Dalam hatiku, aku berkata, memang sah orang tua ini hendak mencari ilmu dan beramal. Tetapi, kekadang pelik juga aku, pada hal, kitab-kitab pengajian agama Islam begitu banyak ditinggalkan di rumah aku. Tetapi ditambah-tambahnya lagi koleksi kitab.

Pernah aku lihat, orang tua ini mengambil sedikit masa untuk membiasakan diri memilih guru, masa dan lokasi yang terbaik. Aku kurang pasti apakah beliau sanggup untuk menghabiskan masa berkejaran dari satu tempat ke satu tempat? Pernah aku membisikkan kepadanya supaya tidak perlu memilih terlalu banyak tempat untuk berguru dan berilmu. Apa yang penting ialah untuk beramal dengan ilmu yang ada, itupun mencukupi. Namun aku faham, orang tua ini bukan mudah untuk dipaksa menerima telahan dan saranan seseorang. Aku tak kesah pun, sekadar memberi pandangan.

Hari demi hari, minggu berganti minggu. Aku telah diberitahu olehnya yang beliau telah bercuti sementara belajar di fondok. Katanya pada aku, tak ada bezanya belajar pondok di Kelantan dengan apa yang diajar di masjid-masjid di Selangor terutamanya di Puchong. Maka dengan alasan itu, beliau "memaksa"kan nya untuk bercuti sekejap. Maka beliau bercadang untuk mengecat masjid secara keseluruhannya. Katanya beliau akan membuat pembiyaan dan sekiranya ada orang lain ingin masuk campur beliau akan menarik diri.

Aku tidak berkata apa-apa. Namun memang beliau mengecat masjid tersebut. Sungguh tawddhu' orang tua ini. Tiap-tiap hari dia mengecat. Hampir sebulan juga hatta pada hari terakhir aku di Pasir Tumboh, orang tua ini masih mengecat. Sampai bertompok-tompok kesan cat pada baju. Begitu beristiqamah sekali. Bagus sungguh dan luhur sungguh. Hatta aku kadang-kadang melihat beliau amat kepenatan dan selalu tidur awal, seawal pulang dari menunaikan fardhu Isya'.

Beliau tetap seperti biasa bangun seawal pagi (tapi tidak seawal waktu mula-mula dia sampai di Pasir Tumbuh - pukul 4 pagi dah mula tahajjudnya). Tapi agak kepenatan punya pasal, beliau sedikit terbabas dalam bertahajjud. Tapi beliau tetap melakukannya tanpa miss. Namun beliau telah mula menampakkan perbezaan. Kalu dulu2 aku sering mendengar beliau membaca ayat-ayat suci Al-Quran seawal pagi, tapi tidak lagi demikian. Aku melihatnya sudah agak hilang fokus, terumbang-ambing, kurang pasti yang mana satu kah untuk didahulukannya.

Aku sekarang juga sudah semakin buntu memikirkan apakah agaknya kesudahan nanti. Ingin sesekali aku mencelah untuk berkongsi idea, namum aku agak khuatir kalau-kalau aku diherdiknya lagi. Aku lebih besifat mendiamkan diri dari membicarakan apakah hala tujunya. Sungguh aku kurang pasti.

Aku hanya mampu berdoa agar Allah memberikan petunjuk dan hidayah agar beliau betul-betul istiqamah dalam menentukan matlamat asal kedatangnya ke Pasir Tumbuh itu terhasil (Tapi tidaklah aku kurang yakin bahawa beliau juga masih mempunyai agenda lain selain dari untuk memperkasakan dirinya dengan ilmu-ilmu Islam)

Memang sesuatu yang agak biasa. Lagi pun beliau sudah lama dan beberapa kali cuba untuk mendekati sistem pembelajaran fondok.

Semoga daddy aku ini tabah. insyaALlah


0 comments:

Post a Comment