Followers

Pengunjung Blog

Powered by Blogger.

Music 3

Ya Allah! Aku Keliru - Masihkah aku dipersalahkan lagi?

Teman-teman sekelian! Apa khabar anda di kala ini? Apa juga yang anda sedang lakukan dan apa juga yang anda hadapi, aku mendoakan supaya Allah kurniakan yang terbaik untuk anda. Terimalah seadanya dengan penuh rasa syukur!

Blog aku ini akan aku khususkan untuk aku meluahkan dan menzahirkan sedikit dari coretan hidup aku yang sebenarnya untuk dikongsikan dengan teman-teman sebagai selingan, dalam meniti sebuah perjalanan, mencari realiti, menyusuri liku-liku kehidupan, menyesali perbuatan yang silam dan memperbaiki dan mencorakkan semula supaya hidup ini akan lebih bermakna.


Kali ini posting aku masih berkisar kepada kisah dan peristiwa berkaitan dengan bapa angkat aku ini. Sekali lagi aku ini nyatakan di sini, bukan niat aku untuk memperkecilkan sesiapa termasuk bapa angkat aku malah jauh daripada itu, apa yang aku hendak ialah, ambilah iktibar dari apa yang cuba aku paparkan.

Sudah agak lama juga aku tidak berkunjung ke Pasir Tumbuh, Kelantan dalam mana suatu ketika dulu, itulah satu destinasi yang amat aku suka untuk aku kunjungi. Manakan tidaknya, di Pasir Tumbuhlah aku telah merubah wajah kehidupan aku yang sebenarnya. Pasir Tumbuh telah banyak menyedarkan aku bertapa aku selama ini tersasar jauh dalam menikmati hidup sebagai seorang Islam. Kadang-kadang tu, seolah-olah Islam itu hanyalah di bibir mulut sahaja, tidak dizahirkan dengan perbuatan yang sepatutnya.

Di Pasir Tumbuhlah telah mengajar aku bahawa aku telah menjadi insan yang selama ini hidup dalam kerugian. Aku telah gagal untuk menikmati waktu-waktu 2/3 malam hampir di sepanjang penghidupan aku. Aku hanya selama ini pandai bercerita sahaja, namun aku adalah jahil dari segi amalinya. Boleh aku membilang dengan jari, berapa kalikah aku telah bangun bertahajjud di 2/3 malam! Aduh ruginya aku selama ini.

Orang tua inilah yang telah membuatkan aku berubah. Ianya bermula di Pasir Tumbuh seawal malam pertama semenjak aku berada di rumah bapa angkat aku. Bertapa seawal pagi, jam di sekitar pukul 3 pagi, aku mendengar ada suara teresak-esak menangis diselang-seli dengan suara orang bermunajat serta suara orang memuji-muji penciapta Alam ini. Aku seakan tidak percaya pada awalnya. Lantaran itu, aku lebih memasang telinga aku dan yang pastinya, pendengaran ini tidak lagi boleh menipu realiti. Itu adalah suara Hj Abdullah b Anuwar, menangis teresak-esak!

Lantaran itu, aku terus menanyakan diri aku, kalau orang tua itu mampu berdiri di waktu malam yang sebegitu, kenapa tidak aku? Namun, hati ini masih juga keras. Bisikan syaitan lebih menguasai diriku yang jahil ini. Aku tidak tidur, tapi aku tidak juga melakukannya, tidak seperti bapa angkat aku lakukan ini. Aku pun tidak mengerti, kenapa hati aku begitu keras sekali.

Dua 3 hari dan malam telah berlalu. Hati aku meronta-ronta. Aku tidak tahu apa yang didoakan oleh orang tua itu. Hati aku mulai lembut. Aku telah mula meringankan anggota ini untuk turut sama melakukan apa yang dibuat oleh bapa angkat aku ini. Dan malam-malam yang seterusnya, aku pun tanpa leka melakukanya sebagai rutin hidup aku. Dan syukur Alahamdulillah, setelah hampir empat bulan aku berdampingan dengan bapa angkat aku ini, aku masih belum lagi tertinggal untuk bertahajjud walaupun 1 malam. Seolah-olah macam tak percaya! Tiada langsung hari yang tercicir. Aku melakukannya dengan penuh istiqamah. Berkali-kali aku menghantarkan sms kepada bapa akngkat aku ini menyatakan rasa terima kasih aku yang tak terhingga yang kerananya, kerana rumah sewanya dan kerana Pasir Tumbuh, telah benar-benar merubah tata cara kehidupan aku.

Malah bukan sekadar itu sahaja, di Pasir Tumbuh jugalah telah mengajar aku bertapa solat subuh berjemaah itu amat penting dan aku juga telah melakukan solat subuh berjemaah di masjid-masjid di mana jua aku berada tanpa tertinggal. Terasa takut untuk meninggalkan suasana berjemaah.

Pasir Tumbuh juga, di rumah sewa orang tua itu jugalah telah mengajar aku, bertapa membaca Al-Quran itu sesuatu yang dapat menyejukkan hati dan aku juga melakukannya tanpa tertinggal setiap awal pagi. Malahnya juga, di Pasir Tumbuh jugalah telah mengajar aku bertapa ruginya aku kerana telah dengan sengajanya meninggalkan solat sunat dhuha setiap hari tanpa miss.

Aku tidak tahu, dan juga aku tidak pasti, apakah Pasir Tumbuh dengan suasananya yang memang berbeda dengan tempat-tempat yang pernah aku kunjungi ataupun adakah dengan sebab perlakuan bapa angkat aku ini, telah membuatkan aku berubah sedemikian rupa.

Kini, sudah lebih dari 3 bulan aku telah menjarakkan diri aku dari Puchong, dan satu ketika dulu, Pasir tumbuh menjadi tempat idaman aku untuk aku menjadi insan yang lebih baik. Alhamdullilah, mungkin Allah telah memperkenankan doa aku untuk menjadi insan yang istiqamah dalam mengerjakan amal ibadah. Semoga Allah terus menerus memberikan nur kepada aku. Semoga Allah terus menerus memilih aku untuk lebih menjadi insan yang lebih baik dari semalam.



Walau apa pun telahan dan godaan syaitan, hati kecil aku memang berkata, asbabnya ialah bapa angkat aku. Dengannya aku memulakan kembara hidup ini mencari sesuatu yang hakiki. Aku hampir ketemuinya.

Buat bapa angkat aku, walau apa pun telahan, tomahan, marah, dendam dan benci daddy terhadap aku, kesemuanya itu aku tidak peduli lagi. Yang pastinya selain aku besyukur kepada Allah swt, aku semestinya juga berterima kasih kepada insan yang bernama Hj Abdullah b Hj Anuwar yang telah aku terimanya sebagai bapa angkat aku yang tiada tolak bandingnya.

Aku pernah dicercanya, aku pernah ditomahnya dan pelbagai prasangka buruknya terhadap aku, aku terima seadanya. Bagi aku, itu hanyalah mehnah seorang bapa. Aku tidak ambil peduli langsung. Malah sayang aku pada orang tua ini kian bertambah. Aku juga hampir pasti, walau bermacam tuduhan dilemparkan terhadap aku, dia masih tetap menerima aku dan keluarga aku. Marahnya marah yang sementara, marah kerana mahu melempiaskan perasaan. Aku cukup memahaminya sekarang. Aku berani mengatakan yang tidak ada seorang pun yang mengenalinya sedekat mana yang aku mengetahuinya.

Biarlah aku simpan segala macam sejarah kehidupannya. Tidak akan ku kongsikan dengan sesiapa. Sampai mati aku aku peramkan. Itu adalah janji aku dalam menghormati erti persahabatan, erti sebagai seorang anak angkat yang pernah kami lafazkan bersama-sama. Baik buruknya hanya aku seorang saja mengetahui. InysaAllah.



0 comments:

Post a Comment