Followers

Pengunjung Blog

Powered by Blogger.

Music 3

Satu Pengorbanan & Sebuah Harapan - Apakah Akan Tertunai?

Assalamulaikum & Salam Bahagia para pengunjung setia blog ini!

Apa khabar anda di kala ini? Khususnya kepada penternak-penternak kecilan dan besaran, saya mendoakan anda sekelian dicucuri Rahmah dan Rezeki yang halal melimpah ruah!. Begitulah kita, Orang Islam, senjata paling ampuh dalam apa jua situasi ialah "DOA". Terbaik untuk berdoa mestilah melalui kaifiat-kaifiat yang tertentu, barulah mustajab doa itu.

Tidak seperti selalunya posting-posting saya kali ini, sesekali bairlah kita berubah arah dan citarasa selama mana ianya tidak mendatangkan mudarat kepada sesiapa saja, baik dari kalangan orang Muslim dan juga bukan Muslim. Kita lari sedikit dari membicarakan tentang soal-soal perniagaan, soal-soal teknikal. Sudah saban hari anda membaca coretan berkaitan dengan, mesin, mesin, mesin, telor2 dan ayam dan macam-macam lagi urusan penternakan. Memang kalu diikutkan, tak terlayan badan ini untuk menzahirkan apa jua yang terlintas. Tambahan pula kerja bersaorangan, bertemankan Henfon sahaja. Lain lah kalau henfon berfungsi untuk mengetuk sana, paku sini, drill sana, solder sini. Kalu itu lah tugas henfon, nak aku belikan banyak-banyak. Hehehehe....dalam suasana serious dan tensyen, nak juga berlawak supaya kendur sikit urat-urat otak dan memudahkan oksigen mengalir dari dan ke dalam otak.

Siapakah Aku Sebenarnya!


Seperti kamu semua, aku juga sering bertanya, siapakah aku ini sebenarnya? Aku pun was-was! Ya Allah...kalau aku belum lagi mengenali diri aku, mana mungkin aku mampu mengenali diriMU? Namun dalam sendu aku mencari-cari identiti aku sebenarnya. Namum memang agak susah. Hipokrit? Mungkin, Manusia muflis!(Di sisi Allah) mungkin! Tapi itu lah aku paling takut. Dilihat seperti kaya, tetapi sebenarnya kita ini MUFLIS!. Subhanallah!

Cuba-cuba anda pulak fikirkan! Siapakah diri anda sebenarnya! Anda bertuah sekiranya anda telah mengenali diri anda sebenarnya.

Ada pun secara zahirnya, anda memang telah mengenali diri saya, kalu yang dah bersua muka itu, kenal lah saya dari segi fizikalnya. Hensemnya jauh sekali, apatah lagi sekiranya diukur dari segi kecacatan. Bagi yang hanya mengenali melalui media internet, anda hanya mampu dapat melihat gambar saja. Itupun saja disamar-samarkan untuk tidak menampakkan rawak yang tak hensem itu. Anda juga boleh mengenali saya melalui coretan-coretan yang berada di mana-mana blog dan forum. Tetapi saya cukup pasti, memang sedikit sebanyak, ianya tidak mencerminkan saya secara sepenuhnya.


Beristeri seorang dengan dikurniakan 5 orang cahaya mata, 3 lelaki dan 2 perempuan, itulah rezeki sebenar yang Allah campakkan kepada saya dan pasangan saya semenjak 20 tahun yang lalu (terasa muda jer lagi). Berjalanlah proses penghidupan ini, mengharungi gelombang kecil dan besar dan beberapa kali tersadai dipukul ombak. Hanya Allah sahaja yang mengetahui, bertapa hidup ini penuh dengan pancaroba dan ujian. Di datangkan ujian di dalam pelbagai bentuk. Tak tertangkis dengan ilmu yang cetek ini. Nasib baik Allah memberi kekuatan yang berterusan.


Untuk kesekian lamanya, aku baru saja "HENDAK" pulih trauma & phobia yang cukup perit untuk dirasakan. Namun diberikan sedikit Hinayah, maka aku menjadi sedikit bersabar lalu aku mensyukuri akan apa yang aku lalui sepanjang penghidupan aku.

Setiap sesuatu ada mulanya dan ada asbab dan penyebabnya. Kali terakhir aku dipulihkan semangat untuk kembali aktif ialah hasil pertemuan yang tidak disangka-sangka dengan seorang lelaki yang bernama Hj Abdullah. Baru hampir dua (2) tahun, perhubungan menjadi semakin mesra. Segala macam bantuan diberikan, wang ringgit, keringat serta juga pandangan yang begitu perspektif. Memang betul dia adalah bukan setakat tua dari segi umurnya, namun pengalamannya juga memang mengkagumkan. Tegas tetapi sedikit sensitif!

Dipendekkan ceritanya, boleh dikatakan hampir setahun, aku makan dan minum setiap hari dengan insan bernama Hj Abdullah ini dan di sinilah aku cedok segala macam ilmu (berbagai-bagai ilmu yang dia ada), cumanya aku ambil ilmu yang baik-baik sahaja. Dia bekalkan aku dengan semangat, dia juga membantu memulihkan semangat aku yang kian luntur di waktu itu. Dia juga sering berkata kepada aku yang dia akan pastikan aku boleh "bertateh" sebelum dia meninggalkan dan "melepaskan" aku bersendirian mengharungi dunia perniagaan yang penuh licik ini.

Ternyata kata-katanya bukan mainan mulut sahaja.  Dia telah kotakan janjinya. Dan itulah yang aku katakan hebatnya orang tua ini. Memang susah hendak dicari. Bengis, tegas tapi dalam masa yang sama sensitif. Tapi aku dapat menerimanya kesemua sifat-sifat itu. Dipendekkan ceritanya lagi, aku sedikit pun tidak mengeluarkan wang ringggit untuk aku memulakan kembali bisnes ini, cukup sekadar bantuan iklhas beberapa kali yang orang tua ini berikan kepada aku. Setiap kali aku meminta duit, dia hanya berkata "berapa kamu mahu? Dan bila kamu nak?" Cukup simple pertanyaannya dan bagusnya dia kotakan janjinya. Dia selalu berkata kapada aku " When he says it, he always means it". Itulah, dan boleh dikatakan, hampir 90% perbualan samada melalui sms mahupun secara lisan, kesemuanya adalah dalam Bahasa Inggeris.

Aku tidak heran, orang tua ini ialah pelajar MCKK yang kena "dropped" sebab masalah kemiskinan. Itu ceritanya.

Kini, orang tua ini telah membawa dirinya jauh dari aku dan keluarga aku. perginya adalah untuk mencari bekalan diakhirat dengan membawa 1000 kenangan pahit dan maung bersama rakan-rakan taulan di Puchong ini. Katanya, di kala nyawa dipenghujung usia, dia perlu "BERUZLAH" dengan kesibukan dunia yang telah hampir meranapkan kehidupannya sebagai hamba Allah. Syukur Alahamdulillah, Allah masih memberi ruang waktu yang sebaiknya untuk hamba Allah ini menebus segala dosa kecil dan besar secara bartaubat nasuha. Benar sekali dia melakukannya tanpa leka.

Sudah beberapa kali aku menjenguhnya di Pasir Tumbuh Kelantan. Seperti dijanjikan pada dirinya sendiri, dia laksanakan. Saban hari seawal kekadang itu pukul 2:30 pagi, oang tua ini telah berada ditikar sembahyang, kekadang tu hampir basah satu taula menangisi akan dosa2 yang yang dilakukan. Begitu istiqomah sekali.

Kini, aku hampir mendapat tempias perilaku orang tua ini. Aku seronok melihat peristiwa yang berlaku di depan mata. Aku juga gagahi diri aku untuk melakukan perkara yang sama. Aku berterima kasih kepadanya kerana dengan bantuannya aku mendapat hidayah untuk turut sama menadah tangan memohon kepada Ilahi apa saja yang baik untuk penghidupan di dunia dan juga di akhirat. Mati itu bukannya disebabkan oleh usia sesorang. Muda pun mati, tua pun kadang2 susah nak mati!

Makan lantaran itu, sebagai mengenangkan jasa baik orang tua ini, aku telah mengangkat martabatnya sebagai "bapa angkat" dan dan sekali lagi aku mensyukuri Nikmat Alllah mengurniakan seorang "bapa" yang cukup perihatin. Pun begitu, aku sedikit terkilan yang bapa aku ini sudah cukup berlainan sifatnya. Sudah tidak seperti dahulu. Sudah kurang untuk berurusan dengan dunia, hatta, aku dan kelaurga aku pun agak susah untuk melawatnya. Puas juga aku memikirkan, apakah sebenarnya yang dicari. Kerap juga aku dimarahi (marah dia memang separti marah seorang ayah kepada anak dan aku menrima seadanya). Ingin sekali aku membalas jasa baiknya, tetapi kekadang itu diherdiknya aku sedemikian rupa. Berkali-kali aku mengatakan aku hendak membayar hutang (tak taulah samada dia beri pinjam atau apa), tapi dia sering mengatakan "pay when U have the money". EEEiiiii susahnya aku dibuat oleh orang tua ini.

Aku mencongak-congak, tidak ramai orang mendapat peluang seperti yang aku dapat ini. Entah dari mana Allah campakkan manusia ini ke dalam hidup aku. Pelik, tapi memang benar. InsyaAllah, pada hari Raya Cina ini, aku sekeluarga akan sekali mengunjungi bapa aku ini, dan aku juga telah mendapat green-light. Aku amat-amat "looking forward". Semoga Allah memanjangkan USIA hambaNya ini dan moga-moga taubat bapa aku ini akan diterima oleh Allah.

Bagi diri aku, akan aku gengam azimat yang selalu dipesan kepada aku dengan penuh Istiqomah dan mudahan setelah aku bertateh ini, Allah akan pulihkan semangat aku untuk sekurang-kurangnya dapat "berjalan" kalaupun tidak dapat menjadi "sprinter". Moga-moga Allah makbulkan doa "bapa" aku ini yang telah sekian lamanya dipohon. Ameen.....

 









0 comments:

Post a Comment